Imelda Hanselman

Loopbaanbegeleiding & Coaching

Verveling in je werk? Vijf tips om het te veranderen

foto: Pixabay

Te hoge werkdruk kan reden zijn om ongelukkig te worden in je werk en gezondheidsklachten tot gevolg. Maar het omgekeerde kan ook! Langdurige verveling is een regelrechte bron van grote ontevredenheid in je baan. Met vergelijkbare gevolgen.

Neem nou Jolanda; 15 jaar werkzaam als managementondersteuner. Ze verveelde zich stierlijk. Maar dat besefte ze pas toen ze door loopbaangesprekken ging onderzoeken welke activiteiten ze graag en moeiteloos doet.

 

Stress  door verveling

Zoals je van teveel werk grote ongezonde stress kunt oplopen –tot aan een burn-out toe- leidt ook gebrek aan uitdaging en zingeving in het werk tot regelrechte stress.  Dat heet ook wel een bore-out. Een bore-out herken je aan volgende signalen:

  • Je komt moet thuis van je werk terwijl je (eigenlijk) weinig hebt gedaan waar je moe van zou kunnen worden
  • Je slaapt slecht, kampt met gezondheidsklachten
  • Je hebt geen zin in je werk en gaat er met grote tegenzin naar toe.
  • Je bent negatief over je werk, voelt weinig betrokkenheid bij het werk dat je doet, neemt weinig initiatief
  • Je hebt weinig belangstelling voor privézaken, vrijetijd, sociale contacten
  • Je voelt je somber over je werk, bent prikkelbaar (tot agressief en cynisch aan toe), je voelt je nutteloos
  • Je hebt weinig zelfvertrouwen, je twijfelt aan je mogelijkheden en capaciteiten
  • Je mijdt contacten met collega’s, je trekt je terug
  • Je verveelt je op je werk, bent lamlendig en presteert slechter
  • Je bedenkt allerlei smoezen om zo je eigen werk te ontvluchten; daar voel je je dan weer schuldig over.
  • Je verzint van alles om je werk uitdagend te maken, pikt taken in van je collega e.d.
  • Je dóet alsof je het heel druk hebt (maskeren) of vertoont uitstelgedrag
  • Je zoekt allerlei afleiding in je werk zoals prive-bezigheden, surfen op internet

 

Hoe ontdekte Jolanda haar bore-out?

Inzicht. De inzichten van FLOW (Mihaly Csikszentmihalyi) gaf helderheid over het verband tussen energiegevende  activiteiten en Jolanda’s vaardigheden. Hierdoor herkende Jolanda direct dat ze niet zozeer aan de overbelaste kant van het werk zit maar juist aan de kant van onderbelasting (verveling). Er was stilletjes aan minder uitdaging in haar werk geslopen in de loop van de jaren. Zogenaamde “Flow-activiteiten” doet iemand graag, moeiteloos, vanzelf, dus dat kost geen energie. Ze zijn de basis voor werkplezier, uitdaging, regie en zelfvertrouwen. Daar ontbrak het aan in Jolanda’s werk, zo ontdekte ze.

IN of VAN werk veranderen. Jolanda’s loopbaanvraag ging aanvankelijk over haar vraag: “Ik wil graag ander werk, maar wat voor werk zou bij me passen?” Door loopbaangesprekken en –opdrachten kreeg Jolanda duidelijk welke werkzaamheden haar energie geven én bij welke ze energie verliest. Ook onderzocht ze enkele nieuwe functies waar ze plezier en uitdaging in terug vond.

Balans opmaken en actie. Ze zette alles op een rij en ging zich afvragen: wat wil ik eigenlijk gaan doen nu? Ze besloot om in gesprek te gaan met haar werkgever. Om eerst de pijn op haar werk bespreekbaar te maken. Daar was moed voor nodig en die werd beloond. Haar takenpakket is deels aangepast en ze heeft er meer werk bijgekregen. Ze is erg druk nu, maar ze voelt zich er echt veel beter bij.

Ze zegt: “Ik kijk nog steeds wel om me heen of ik iets anders tegenkom, maar ik heb wel meer het gevoel dat dit werk toch echt wel bij me past. Ik voel weer uitdaging en dat is echt heel erg plezierig”.

 

 

Tips om je werkplezier weer terug te krijgen (en een bore-out te voorkomen):

  1. Maak een top 10 van taken die je graag en moeiteloos doet. Daar liggen namelijk jouw talenten. Sluit dit voldoende aan bij je huidige werk? Het begint bij bewust worden (herkennen en erkennen). Neem een besluit hoe je hier mee om wilt gaan.
  2. Maak het bespreekbaar op je werk. Vertel eerlijk waar je last van hebt. Doe zelf suggesties hoe je je werk uitdagender zou kunnen maken. Niemand heeft er baat bij dat je slecht presteert of ziek wordt!
  3. Als je merkt dat je uit je jas bent gegroeid op je werk maak dan de balans op. Overweeg (en besluit) om een nieuwe baan in een andere organisatie te gaan zoeken. Een baan waar je weer uitgedaagd wordt. Neem regie over je loopbaan. Creëer daarmee voor jezelf nieuw perspectief en kans op groei en uitdaging.
  4. Laat je inspireren voor nieuwe uitdagingen. Ga op onderzoek in het veld. Ga in gesprek met mensen (ook: collega’s) binnen en buiten de organisatie die goede ideeën hebben, die werk doen dat jou leuk lijkt, loop een dagje mee, lees inspirerende boeken.
  5. Blijf leren. Telkens als je iets nieuws leert, word je geprikkeld ermee aan de slag te gaan. Een cursus of training hoeft niet per se in je eigen vakgebied te zijn, maar het moet er wel aan raken.

Zet een eerste stap. Nu. Als je langer wacht dan 24 uur met het uitvoeren van een idee, gebeurt het nooit. Bel gerust voor een afspraak als je dit samen met een loopbaanprofessional wilt doen.