Voor iedereen die werkt: heken je dit? Je doet gewoon je werk, elke dag, jaar in jaar uit. En met veel plezier in mijn geval (ik weet beroepshalve én uit persoonlijke ervaring dat dit níet vanzelfsprekend is!). En soms doe je daarbij een stap extra, voor die ene klant. En dat gaat vanzelf.
Knipperlicht relatie
Ik heb dit regelmatig. Ik denk er ook niet bij na. Zo heb ik met Jeanette inmiddels al enige jaren met tussenpozen weer even contact. Meestal zoekt Jeanette dan het contact met mij, maar ook als dat niet gebeurt moet ik toch spontaan nog wel eens aan haar denken. En vraag ik me af: hoe zou het met haar gaan en met haar werk?
Jaren geleden heb ik Jeanette een tijd intensief ondersteund bij het hervinden van haar werkbestemming en het beter leren hanteren van haar beperkingen in relatie tot werk. Ze is een intelligente, warme, sociale, actieve en gemotiveerde vrouw. Zoals (bijna) iedereen heeft ook Jeanette een ‘handleiding’ in de omgang en die is bij Jeanette ietwat gecompliceerd. Voor Jeanette is dit een beperking die regelmatig leidt tot kleine of grote rimpelingen in haar loopbaan. En die rimpelingen zijn vaak momenten waarop Jeanette en ik weer even contact hebben.
Getriggerd door bewondering
Ik bied haar dan mijn luisterend oor. En omdat Jeanette en ik elkaar inmiddels al een tijd kennen, ben ik op zo’n moment weer even haar ‘loopbaancoach’ en gids. Dit gaat over vertrouwen. Jeanette kent zichzelf heel goed en doet er ook voortdurend alles aan om weer te leren van deze nieuwe rimpelingen. Dat bewonder ik ook zo aan haar. Dat ze zó naar zichzelf in haar eigen spiegel durft te kijken! Wat ik daar zelf weer van leer is dat mensen ongelofelijk rekbaar en leerbaar kunnen zijn. Soms is opgeven (accepteren) het beste om te doen. Maar van Jeanette valt te leren dat het goed kan zijn om (door) te blijven zoeken naar een pad dat je naar werk brengt dat béter bij je past.
Van Jeanette ontving ik onlangs een hele leuke verrassing per post: een leuke kaart met de uitnodiging om een ijsje te gaan eten. Dit vind ik zó attent en het maakt me blij! En als ik de lijn doortrek dan is er alle reden om te blijven toegeven aan een zwak voor klanten.
Wees niet bang een stukje van jezelf te geven; het groeit weer helemaal aan. (Ashleigh Briljant)